Korpusna analiza arhaizama u romanu Čudnovate zgode šegrta Hlapića
Roman Čudnovate zgode šegrta Hlapića, osim posebnoga mjesta u povijesti hrvatske književnosti, ima i posebno mjesto u školskoj lektiri. Naime, prvi hrvatski dječji roman jedno je od prvih opsežnijih djela obavezne lektire s kojim se u susreću učenici osnovnoškolske dobi, ujedno i najstariji tekst ko...
Permalink: | http://skupnikatalog.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:318316/Details |
---|---|
Matična publikacija: |
Od čudnovatog do čudesnog - knjiga sažetaka Zagreb : Hrvatska udruga istraživača dječje književnosti, 2013 |
Glavni autori: | Cvikić, Lidija (-), Aladrović Slovaček, Katarina (Author), Bekavac, Božo |
Vrsta građe: | Članak |
Jezik: | hrv |
LEADER | 02804naa a2200217uu 4500 | ||
---|---|---|---|
008 | 131111s2013 xx 1 hrv|d | ||
035 | |a (CROSBI)626550 | ||
040 | |a HR-ZaFF |b hrv |c HR-ZaFF |e ppiak | ||
100 | 1 | |a Cvikić, Lidija | |
245 | 1 | 0 | |a Korpusna analiza arhaizama u romanu Čudnovate zgode šegrta Hlapića / |c Cvikić, Lidija ; Aladrović Slovaček, Katarina ; Bekavac, Božo. |
246 | 3 | |i Naslov na engleskom: |a Corpus analysis of the archaisms in The Brave Adventures of Lapitch | |
300 | |a 27-28 |f str. | ||
520 | |a Roman Čudnovate zgode šegrta Hlapića, osim posebnoga mjesta u povijesti hrvatske književnosti, ima i posebno mjesto u školskoj lektiri. Naime, prvi hrvatski dječji roman jedno je od prvih opsežnijih djela obavezne lektire s kojim se u susreću učenici osnovnoškolske dobi, ujedno i najstariji tekst koji učenici nižih razreda čitaju u izvorniku. Premda kod učenika dobro prihvaćen, rezultati istraživanja čitalačke pismenosti pokazuju odstupanja u čitanju ovoga teksta, od kojih većina nastaje na leksičkoj razini, što se objašnjava jezičnom arhaičnošću (Polak i Aladrović Slovaček, 2012). Cilj je ovoga rada istražiti arhaičnost jezika romana na leksičkoj i morfološkoj razini s pomoću suvremenih računalnolingvističkih alata. Korpusnom analizom teksta romana (izdanje 1913.) izradit će se frekvencijski rječnik romana te će se odrediti odnos poznatih i nepoznatih leksema (suvremenih i onih koje ne nalazimo u suvremenim korpusima). Osim ukupnoga broja leksičkih arhaizama, odredit će se i njihova zastupljenost u tekstu (broj pojavnica te broj različnica). Kvalitativno i kvantitativno će se istražiti i pojavnost morfološki zastarjelijih oblika imenica i glagola, kao najčešćih vrsta riječi. Na temelju rezultata istraživanja, kao i spoznaja o utjecaju leksika i morfologije na razumijevanje teksta (Harrison 2004, Sealey i Thompson 2006), iznijet će se pretpostavke o razlozima učeničkih odstupanja u čitanju Čudnovatih zgoda te postaviti okviri i smjernice za buduća istraživanja. | ||
546 | |a HRV | ||
693 | |a korpusna analiza, arhaizmi, frekvencijski rječnik, dječji roman |l hrv |2 crosbi | ||
693 | |a corpus analysis, archaisms, frequency dictionary, children's novel |l eng |2 crosbi | ||
700 | 1 | |a Aladrović Slovaček, Katarina |4 aut | |
700 | 1 | |9 835 |a Bekavac, Božo |4 aut | |
773 | 0 | |a Od čudnovatog do čudesnog - 100 godina Čudnovatih zgoda šegrta Hlapića (18.-20.4.2013. ; Slavonski Brod, Republika Hrvatska) |t Od čudnovatog do čudesnog - knjiga sažetaka |d Zagreb : Hrvatska udruga istraživača dječje književnosti, 2013 |n Majhut, Berislav ; Narančić-Kovač, Smiljana ; Lovrić, Sanja |z 978-953-57604-0-5 |g str. 27-28 | |
942 | |c RZB |u 2 |v Recenzija |z Znanstveni - Predavanje - Sazetak |t 1.12 | ||
999 | |c 318316 |d 318314 |