Uvodi glasovitih govora : kako steći naklonost publike i stvoriti zanimanje za temu

U radu istražujemo na koje sve načine glasoviti govornici u 127 analiziranih početnih dijelova govora objavljenih u zbirci Glasoviti govori (1999) ostvaruju funkcije uvoda: privlačenje pozornosti, stvaranje naklonosti prema govorniku te pobuđivanje zanimanja za temu. Rad ispituje koliko se često poj...

Full description

Permalink: http://skupnikatalog.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:315553/Details
Matična publikacija: Četvrti znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem Istraživanja govora "Razgovori o retorici" : zbornik radova
Zagreb : Hrvatsko filološko društvo ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2007
Glavni autori: Pletikos, Elenmari (-), Vlašić Duić, Jelena (Author)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
LEADER 03297naa a2200229uu 4500
008 131111s2007 xx 1 hrv|d
035 |a (CROSBI)344367 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |a Pletikos, Elenmari 
245 1 0 |a Uvodi glasovitih govora : kako steći naklonost publike i stvoriti zanimanje za temu /  |c Pletikos, Elenmari ; Vlašić Duić, Jelena. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a Speech introductions in the anthology Famous speeches : How to gain attention and win favour of the audience 
300 |a 103-128  |f str. 
520 |a U radu istražujemo na koje sve načine glasoviti govornici u 127 analiziranih početnih dijelova govora objavljenih u zbirci Glasoviti govori (1999) ostvaruju funkcije uvoda: privlačenje pozornosti, stvaranje naklonosti prema govorniku te pobuđivanje zanimanja za temu. Rad ispituje koliko se često pojavljuju pojedini elementi uvoda, kakve su specifičnosti uvoda s obzirom na vrstu govora (opći politički govor, parlamentarni, sudski, vojni govor, propovijed i svečani prigodni govor) te postoji li imanentno pravilo o redoslijedu pojedinih elemenata uvoda. Analiza tekstova pokazuje da je jedini formalni element početka govora oslovljavanje publike (koje se pojavljuje u 62 analizirana govora, što je 49% korpusa). Načini na koje se stječe pozornost te jača veza publike i govornika (tzv. stvaranje naklonosti) jesu: hvaljenje publike (32 govora), izražavanje skromnosti govornika (27) i uspostavljanje vjerodostojnosti govornika (24), a u sudskim i parlamentarnim govorima govornici često počinju pokudom svojih protivnika (7). Od načina kojim govornik ulazi u temu najčešća je priča (29 govora), a zatim, podjednako često, citat (10), retoričko pitanje (11), počinjanje sa središnjom misli, nagli početak (11) ili najava prigode držanja govora (7). Redoslijed u pojedinim elementima uvoda nije utvrđen, tj. iz glasovitih se govora ne može izvesti pravilo o redoslijedu elemenata kojim govornik stvara zanimanje za temu ili stječe naklonost. Ti se elementi u govorima isprepliću, a govornici često rabe više načina stvaranja veze s publikom (npr. i skromnost i vjerodostojnost i pohvalu publike) i zanimanja za temu u istoj uvodnoj rečenici. Izuzmemo li oslovljavanje, kao element uspostavljanja veze između govornika i publike, 52 analizirana govora (41% korpusa) govornici počinju temom, a poslije se vraćaju elementima stvaranja naklonosti ili ih potpuno izostavljaju. 
536 |a Projekt MZOS  |f 130-0000000-0745 
546 |a HRV 
690 |a 6.03 
693 |a privlačenje pozornosti, izražavanje vjerodostojnosti govornika, retoričke vještine  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a drawing attention. speaker credibility expression, rhetorical skills  |l eng  |2 crosbi 
700 1 |a Vlašić Duić, Jelena  |4 aut 
773 0 |a Znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem Istraživanja govora (4 ; 2001) (06.-08.12.2001. ; Zagreb, Hrvatska)  |t Četvrti znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem Istraživanja govora "Razgovori o retorici" : zbornik radova  |d Zagreb : Hrvatsko filološko društvo ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2007  |n Ivas, Ivan ; Škarić, Ivo  |z 978-953-7067-80-9  |g str. 103-128 
942 |c RZB  |u 1  |v DomRecenzija  |z Znanstveni - Predavanje - CijeliRad 
999 |c 315553  |d 315551