Kako govoriti (o) pticama i gušterima - Priroda i kultura u poeziji i esejistici Danijela Dragojevića
U eseju Kako govoriti (o) pticama i gušterima tematiziraju se životinjski motivi u Dragojevićevoj poeziji i esejistici. Analiza animalističke teme izvedena je iz teze o „dvjema prirodama“: humaniziranoj prirodi-kulturi i izmičućoj, kaotičnoj prirodi (prema tekstovima Yannisa Stavrakakisa, Terryja Ea...
Permalink: | http://skupnikatalog.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:313199/Details |
---|---|
Matična publikacija: |
Književna životinja, Kulturni bestijarij II. dio Kulturni bestijarij |
Glavni autor: | Oblučar, Branislav (-) |
Vrsta građe: | Članak |
Jezik: | hrv |
Online pristup: |
http://bib.irb.hr/datoteka/614054.O_pticama_i_gusterima_Oblucar.doc |
LEADER | 02632naa a22002417i 4500 | ||
---|---|---|---|
005 | 20131206071959.0 | ||
008 | 131111s2012 ci hrv|d | ||
020 | |a 978953-169-222-9 | ||
035 | |a (CROSBI)614054 | ||
040 | |a HR-ZaFF |b hrv |c HR-ZaFF |e ppiak | ||
100 | 1 | |9 688 |a Oblučar, Branislav | |
245 | 1 | 0 | |a Kako govoriti (o) pticama i gušterima - Priroda i kultura u poeziji i esejistici Danijela Dragojevića / |c Oblučar, Branislav. |
246 | 3 | |i Naslov na engleskom: |a How to Speak To (About) Birds and Lizards | |
300 | |a 573-598 |f str. | ||
520 | |a U eseju Kako govoriti (o) pticama i gušterima tematiziraju se životinjski motivi u Dragojevićevoj poeziji i esejistici. Analiza animalističke teme izvedena je iz teze o „dvjema prirodama“: humaniziranoj prirodi-kulturi i izmičućoj, kaotičnoj prirodi (prema tekstovima Yannisa Stavrakakisa, Terryja Eagletona te Jorgena Dinesa Johansena i Svenda Erika Larsena). Dvostruko tumačenje prirode korespondira s dvostrukostima u Dragojevićevoj „obradi“ motiva ptica i guštera. Odnos između čovjeka i ptica najprije je sagledan kao harmoničan, jer ptice su simbol jezika i predmet poželjne identifikacije, da bi se zatim pokazalo da su ptice i ono što izmiče misli subjekta ili bilo kakvoj označavajućoj namjeri. Za razliku od ptica koje nastanjuju poželjnu nebesku sferu, vezanost guštera za zemlju označava i pripadnost drugačijem, čovjeku stranom Umweltu. Gmaz je predmet prijeteće imaginarne identifikacije (u eseju Gušter Lucumone), koja subjekt svodi na puku tjelesnost i nijemost, te ostaje na koncu izvan bilo kakvog odnosa (pjesma u prozi Iguan), pa kazivač nastoji sačuvati distancu i odustati od nasilnog približavanja i sporazumijevanja. Tematiziranjem motiva ptica i guštera željelo se ukazati na stanovitu dijalektičnost Dragojevićeve poetike – u kojoj suprotni elementi (zraka/neba i zemlje, lakoće i težine, vertikale i horizontale, pjeva/govora i šutnje itd.) koegzistiraju u napetosti, a subjekt ih nastoji održati u ravnoteži, iskušavajući istodobno obje krajnosti. | ||
546 | |a HRV | ||
690 | |a 6.03 | ||
693 | |a priroda, kultura, gušter, ptice |l hrv |2 crosbi | ||
693 | |a nature, culture, lizard, birds |l eng |2 crosbi | ||
773 | 0 | |t Književna životinja, Kulturni bestijarij II. dio |d Zagreb : Hrvatska sveučiišna naklada, Institut za etnologiju i folkloristiku, 2012 |k Kulturni bestijarij |h 1143 |n Marjanić, Suzana ; Zaradija Kiš, Antonija |z 978-953-169-222-9 |g str. 573-598 | |
856 | |u http://bib.irb.hr/datoteka/614054.O_pticama_i_gusterima_Oblucar.doc | ||
942 | |c POG |t 1.16.1 |u 2 |z Znanstveni | ||
999 | |c 313199 |d 313197 |