Problematic sources

Traditional Russian worldviews explained healing from water sources in terms both Protestants and Catholics would have used elsewhere in Europe: as the grace of God or as the intervention of saints through associated relics or wonder-working icons. Holy wells were freely venerated within parishes un...

Full description

Permalink: http://skupnikatalog.nsk.hr/Record/nsk.NSK01001144880/Details
Matična publikacija: Etnološka tribina (Online)
51 (2021), 44 ; str. 71-91
Glavni autor: Platonov, Evgenii (Author)
Vrsta građe: e-članak
Jezik: eng
Predmet:
Online pristup: https://doi.org/10.15378/1848-9540.2021.44.04
Hrčak
LEADER 03182naa a22003494i 4500
001 NSK01001144880
003 HR-ZaNSK
005 20220929145834.0
006 m d
007 cr||||||||||||
008 220803s2021 ci |o |0|| ||eng
024 7 |2 doi  |a 10.15378/1848-9540.2021.44.04 
035 |a (HR-ZaNSK)001144880 
040 |a HR-ZaNSK  |b hrv  |c HR-ZaNSK  |e ppiak 
041 0 |a eng  |b hrv 
042 |a croatica 
044 |a ci  |c hr 
080 1 |a 39  |2 2011 
080 1 |a 272  |2 2011 
100 1 |a Platonov, Evgenii  |4 aut  |9 HR-ZaNSK 
245 1 0 |a Problematic sources  |h [Elektronička građa] :  |b nineteenth-century investigations into Russian healing springs /  |c Evgenii Platonov. 
504 |a Bibliografske bilješke uz tekst ; bibliografija: str. 88-90. 
504 |a Summary ; Sažetak. 
520 |a Traditional Russian worldviews explained healing from water sources in terms both Protestants and Catholics would have used elsewhere in Europe: as the grace of God or as the intervention of saints through associated relics or wonder-working icons. Holy wells were freely venerated within parishes until the eighteenth century when Peter the Great and the Holy Synod (the Russian Orthodox Church"s highest governing body) forbade pilgrimage to holy wells in a reformist drive to eradicate religious "superstitions." This essay employs primary sources to consider how nineteenth-century developments at Russian holy wells and mineral springs related to social class, economics and those eighteenth-century reforms that merged the church with government structures. While liturgical activities at holy wells and the designation of new holy wells was criminalized, mineral springs gained appeal for "scientific" cures and as resort enterprises for the upper classes. 
520 |a Tradicionalni ruski svjetonazori objašnjavali su iscjeljenje vodom u terminima koje su drugdje u Europi koristili i protestanti i katolici: kao božju milost ili intervenciju svetaca putem relikvija ili čudotvornih ikona. Sveti bunari slobodno su se štovali u župama sve do 18. stoljeća kada su Petar Veliki i Sveta sinoda (najviše upravno tijelo Ruske pravoslavne crkve) zabranili hodočašća na svete izvore u reformističkoj težnji da iskorijene vjerska "praznovjerja". Koristeći se primarnim izvorima, u članku se razmatra kako su devetnaestostoljetni događaji vezani uz ruske svete bunare i mineralne izvore bili povezani s društvenom klasom, ekonomijom i već spomenutim osamnaestostoljetnim reformama koje su dovele do fuzije Crkve sa strukturama vlasti. I dok su liturgijske aktivnosti povezane sa svetim bunarima kao i imenovanje novih svetih bunara bili kriminalizirani, mineralni su izvori postali privlačni zbog svoje "znanstvene" ljekovitosti te kao odmarališta i poslovni pothvati viših klasa. 
653 0 |a Sveti bunari  |a Ljekoviti izvori  |a Mineralne vode  |a Balneologija 
773 0 |t Etnološka tribina (Online)  |x 1848-9540  |g 51 (2021), 44 ; str. 71-91  |w nsk.(HR-ZaNSK)000842873 
981 |b Be2021  |b B03/21 
998 |b tino2209 
856 4 0 |u https://doi.org/10.15378/1848-9540.2021.44.04 
856 4 0 |u https://hrcak.srce.hr/267519  |y Hrčak 
856 4 1 |y Digitalna.nsk.hr