The effect of product innovation on the export performance of Kosovo SMEs

The aim of the paper is to provide a better understanding of factors influencing product innovations that are important to SMEs’ exporting activities. A probit model is used to analyse the innovation pattern in 100 Kosovo manufacturing and exporting SMEs. They export to the EU and regional countries...

Full description

Permalink: http://skupnikatalog.nsk.hr/Record/nsk.NSK01001108515/Details
Matična publikacija: Management (Split. Online)
25 (2020), 2 ; str. 215-234
Glavni autori: Jusufi, Gezim (Author), Ukaj, Fatos, Ajdarpašić, Suada
Vrsta građe: e-članak
Jezik: eng
Predmet:
Online pristup: https://doi.org/10.30924/mjcmi.25.2.12
Hrčak
LEADER 02841naa a22004094i 4500
001 NSK01001108515
003 HR-ZaNSK
005 20210927110954.0
006 m d
007 cr||||||||||||
008 210728s2020 ci d |o |0|| ||eng
024 7 |2 doi  |a 10.30924/mjcmi.25.2.12 
035 |a (HR-ZaNSK)001108515 
040 |a HR-ZaNSK  |b hrv  |c HR-ZaNSK  |e ppiak 
041 0 |a eng  |b eng  |b hrv 
042 |a croatica 
044 |a ci  |c hr 
080 1 |a 334  |2 2011 
080 1 |a 658  |2 2011 
080 1 |a 339  |2 2011 
100 1 |a Jusufi, Gezim  |4 aut  |9 HR-ZaNSK 
245 1 4 |a The effect of product innovation on the export performance of Kosovo SMEs  |h [Elektronička građa] /  |c Gezim Jusufi, Fatos Ukaj, Suada Ajdarpašić. 
300 |b Graf. prikazi. 
504 |a Bibliografija: 62 jed. 
504 |a Summary ; Sažetak. 
520 |a The aim of the paper is to provide a better understanding of factors influencing product innovations that are important to SMEs’ exporting activities. A probit model is used to analyse the innovation pattern in 100 Kosovo manufacturing and exporting SMEs. They export to the EU and regional countries’ markets. Our data shows that there is a link between the type of product innovation and the increase in exports. Incremental innovation shows a strong positive relationship with export growth of these SMEs, a result should prove helpful to both researchers of SME product innovation and managers of exporting SMEs. This study addresses the current gap that is present in the Western Balkan literature by evaluating the impact of product innovation on SMEs export performance. 
520 |a Cilj ovog rada je pružiti bolje razumijevanje čimbenika, koji utječu na inovacije proizvoda, značajne za izvozne aktivnosti malih i srednjih poduzeća (MSP-a). Probit modelom se analizira 100 MSP-a s Kosova, koji izvoze na tržišta EU-a i država u regiji. Empirijski dokazi ukazuju na postojanje veze između tipa inovacije proizvoda i povećanja izvoza. Inkrementalna inovacija pokazuje snažnu pozitivnu vezu s rastom izvoza ovih MSP-a. Dobiveni rezultati mogu pomoći istraživačima inovacije proizvoda u MSP-ovima i menadžera izvoznika - MSP-ova. Studijom se postiže znanstveni doprinos, koji nedostaje u regionalnoj literaturi, a povezan je s djelovanjem inovacije proizvoda na rezultate izvoza MSP-ova. 
653 0 |a Mala i srednja poduzeća  |a Inovacija proizvoda  |a Izvoz 
653 5 |a Kosovo  |a Zapadni Balkan 
700 1 |a Ukaj, Fatos  |4 aut  |9 HR-ZaNSK 
700 1 |a Ajdarpašić, Suada  |4 aut  |9 HR-ZaNSK 
773 0 |t Management (Split. Online)  |x 1846-3363  |g 25 (2020), 2 ; str. 215-234  |w nsk.(HR-ZaNSK)000620258 
981 |b Be2020  |b B03/20 
998 |b dalo2109 
856 4 0 |u https://doi.org/10.30924/mjcmi.25.2.12 
856 4 0 |u http://hrcak.srce.hr/247340  |y Hrčak 
856 4 1 |y Digitalna.nsk.hr