Utjecaj prostornog položaja i valencije riječi na pamćenje

Metafore u jeziku koristimo kako bi apstraktne pojmove opisali u terminima konkretnih, odnosno onih koje možemo iskusiti kroz različite osjetne sustave. Obzirom na to da su metafore univerzalne u različitim jezicima postavlja se pitanje govore li one nešto i o načinu na koji reprezentiramo pojmove k...

Full description

Permalink: http://skupnikatalog.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:317869/Details
Matična publikacija: XVIII. Dani psihologije u Zadru, Sažeci radova
Zadar : Odjel za psihologiju, Sveučilište u Zadru, 2012
Glavni autori: Tonković, Mirjana psihologinja (-), Vranić, Andrea (Author)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
LEADER 03409naa a2200253uu 4500
005 20131205135955.0
008 131111s2012 xx 1 hrv|d
035 |a (CROSBI)582523 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |9 788  |a Tonković, Mirjana  |c psihologinja 
245 1 0 |a Utjecaj prostornog položaja i valencije riječi na pamćenje /  |c Tonković, Mirjana ; Vranić, Andrea. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a Effects of spatial position and word valence on memory 
300 |a 154-154  |f str. 
520 |a Metafore u jeziku koristimo kako bi apstraktne pojmove opisali u terminima konkretnih, odnosno onih koje možemo iskusiti kroz različite osjetne sustave. Obzirom na to da su metafore univerzalne u različitim jezicima postavlja se pitanje govore li one nešto i o načinu na koji reprezentiramo pojmove korištenjem perceptivnih i motornih sustava. U metaforama često koristimo prostorne dimenzije, a za ovaj rad najvažnija je ona koja povezuje vertikalnu dimenziju i afekte (npr. kada se osjećamo loše kažemo da smo „potonuli“). Dosadašnja istraživanja pokazuju da prilikom procjene pojmova ljudi automatski pretpostavljaju kako su objekti koji se u prostoru nalaze gore pozitivni, dok su objekti koji se u prostoru nalaze dolje negativni (Meier i Robinson, 2004). Ovaj je nalaz u skladu s jezičnom metaforom da je dobro gore, a loše dolje. Istraživanja do sada nisu provjeravala kakve posljedice imaju dobivene razlike u brzini obrade pozitivnih i negativnih pojmova, ovisno o položaju na kojem su prikazani, na pamćenje. Moguće je postaviti dvije hipoteze: jedna koja govori da će pamćenje biti bolje za one pojmove za koje je bilo potrebno dulje vrijeme obrade jer smo mu posvetili više pažnje, ili suprotna koja proizlazi iz nalaza istraživanja o formiranju dojmova koje je pokazalo da se bolje pamte informacije o osobi ako su one prikazane u skladu s metaforom da se pozitivne informacije prikazuju gore, a negativne dolje u prostoru (Palma, Garrido, Semin, 2011). U ovom istraživanju ispitanicima su zadavane pozitivne i negativne riječi na dvije prostorne lokacije, gore i dolje, pri čemu je njihov zadatak bio procijeniti je li zadani pojam negativan ili pozitivan. Bilježeno je vrijeme potrebno za davanje procjene, kao i točnost odgovora. Ispitanicima je zatim zadan nenajavljeni zadatak slobodnog dosjećanja, a njihovi su odgovori kategorizirani u odnosu na njihovu valenciju i mjesto pojavljivanja u eksperimentalnom postupku. Rezultati su razmatrani su svjetlu dosadašnjih istraživanja metaforičke reprezentacije afekata. 
536 |a Projekt MZOS  |f 130-0000000-3295 
536 |a Projekt MZOS  |f 130-1301683-1417 
546 |a HRV 
690 |a 5.06 
693 |a metaforička reprezentacija afekata, utemeljena kognicija, pamćenje  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a metaphorical representation of affect, grounded cognition, memory  |l eng  |2 crosbi 
773 0 |a XVIII. Dani psihologije u Zadru (24.-26. 05. 2012. ; Zadar, Hrvatska)  |t XVIII. Dani psihologije u Zadru, Sažeci radova  |d Zadar : Odjel za psihologiju, Sveučilište u Zadru, 2012  |n Penezić, Zvjezdan ; Ćubela Adorić, Vera ; Ombla, Jelena ; Slišković, Ana ; Sorić, Izabela ; Valerjev, Pavle ; Vulić-Prtorić, Anita  |z 978-953-7237-34-9  |g str. 154-154 
700 1 |9 1013  |a Vranić, Andrea  |4 aut 
942 |c RZB  |u 2  |v Recenzija  |z Znanstveni - Predavanje - Sazetak  |t 1.12 
999 |c 317869  |d 317867