S onu stranu "popularnog feminizma": razvoj feminističkih kulturalnih studija početkom 2000-ih
Feministički su kulturalni studiji od kraja 1980-ih u velikoj mjeri pod utjecajem ideje tzv. popularnog feminizma, počevši sa zbornikom The Female Gaze (1989), u kojem su urednice Lorraine Gamman i Margaret Marshment zagovarale pragmatične strategije feminističke borbe "unutar sustava" pat...
Permalink: | http://skupnikatalog.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:312890/Details |
---|---|
Matična publikacija: |
Malleus maleficarum. Zagorka, feminizam, antifeminizam 248 |
Glavni autor: | Grdešić, Maša (-) |
Vrsta građe: | Članak |
Jezik: | hrv |
LEADER | 03677naa a22002417i 4500 | ||
---|---|---|---|
005 | 20131206071702.0 | ||
008 | 131111s2011 ci hrv|d | ||
020 | |a 978953-6955-37-4 | ||
035 | |a (CROSBI)548593 | ||
040 | |a HR-ZaFF |b hrv |c HR-ZaFF |e ppiak | ||
100 | 1 | |9 682 |a Grdešić, Maša | |
245 | 1 | 0 | |a S onu stranu "popularnog feminizma": razvoj feminističkih kulturalnih studija početkom 2000-ih / |c Grdešić, Maša. |
246 | 3 | |i Naslov na engleskom: |a Beyond "popular feminism": the development of feminist cultural studies in the new millennium | |
300 | |a 207-220 |f str. | ||
520 | |a Feministički su kulturalni studiji od kraja 1980-ih u velikoj mjeri pod utjecajem ideje tzv. popularnog feminizma, počevši sa zbornikom The Female Gaze (1989), u kojem su urednice Lorraine Gamman i Margaret Marshment zagovarale pragmatične strategije feminističke borbe "unutar sustava" patrijarhata i kapitalizma putem suradnje feminizma i popularne kulture s ciljem feminističke intervencije u mainstream, pa sve do studije Feminism, Femininity and Popular Culture Joanne Hollows (2000) te zbornika Feminism in Popular Culture urednica Joanne Hollows i Rachel Moseley (2006), u kojima se kritizira ideja o "pravom" i "autentičnom" feminizmu koji bi se nalazio izvan popularne kulture te se u pitanje dovodi legitimitet feminističke teoretičarke kao kritičarke popularne kulture. Slično tome, Angela McRobbie početkom je 1990-ih ustvrdila da ženstvenost i feminizam više nisu suprotstavljeni jedno drugome, dok su glasovi iz trećeg vala donosili umirujuću vijest kako feminizam od nas želi da budemo ono što jesmo, samo s političkom sviješću (Baumgardner i Richards). Međutim, s obzirom na promjene u mainstream popularnoj kulturi u posljednjih desetak godina, s rastom reality-televizije i celebrity-kulture, sve otvorenijom seksualizacijom vrlo mladih djevojaka te ženskim preuzimanjem uloge "muških šovinističkih svinja" (Ariel Levy), to su privremeno primirje između feminizma i popularne kulture nedavno počele ozbiljnije problematizirati i autorice koje su ga prvotno zagovarale, poput McRobbie u studiji The Aftermath of Feminism (2009). Kako uvjerljivo objašnjava Nina Power u knjizi One Dimensional Woman (2009), današnja je mainstream popularna kultura u potpunosti prisvojila "popularni feminizam" te ga sada primarno servira kao kapitalistički, potrošački feminizam, pri čemu se feminističke ideje slobode, izbora i osnaživanja koriste za prodaju grudnjaka i higijenskih uložaka. Prema Power, potrošačka kultura u stanju je sve predstaviti kao "feminističko" – od shoppinga i plesanja oko štange do konzumiranja čokolade i privjesaka s Playboyevom maskotom – te se stoga može zaključiti kako takav oblik "popularnog feminizma", ispražnjen od svake radikalnije politike ali i svakog značenja, u konačnici počinje funkcionirati kao antifeminizam. Ta je suvremena kritika "popularnog feminizma" otvorila novu stranicu feminističkih kulturalnih studija te ponovno pokrenula rasprave o odnosu feminizma i popularne/potrošačke kulture, funkciji feminističke kritičarke popularne kulture, kao i budućnosti samog feminizma. | ||
536 | |a Projekt MZOS |f 130-0000000-0744 | ||
546 | |a HRV | ||
690 | |a 6.03 | ||
693 | |a popularni feminizam, feministički kulturalni studiji, popularna kultura |l hrv |2 crosbi | ||
693 | |a popular feminism, feminist cultural studies, popular culture |l eng |2 crosbi | ||
773 | 0 | |t Malleus maleficarum. Zagorka, feminizam, antifeminizam |d Zagreb : Centar za ženske studije, 2011 |h 248 |n Grdešić, Maša |z 978-953-6955-37-4 |g str. 207-220 | |
942 | |c POG |t 1.16.1 |u 2 |z Znanstveni | ||
999 | |c 312890 |d 312888 |