S onu stranu "popularnog feminizma": razvoj feminističkih kulturalnih studija početkom 2000-ih

Feministički su kulturalni studiji od kraja 1980-ih u velikoj mjeri pod utjecajem ideje tzv. popularnog feminizma, počevši sa zbornikom The Female Gaze (1989), u kojem su urednice Lorraine Gamman i Margaret Marshment zagovarale pragmatične strategije feminističke borbe "unutar sustava" pat...

Full description

Permalink: http://skupnikatalog.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:312890/Details
Matična publikacija: Malleus maleficarum. Zagorka, feminizam, antifeminizam
248
Glavni autor: Grdešić, Maša (-)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
LEADER 03677naa a22002417i 4500
005 20131206071702.0
008 131111s2011 ci hrv|d
020 |a 978953-6955-37-4 
035 |a (CROSBI)548593 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |9 682  |a Grdešić, Maša 
245 1 0 |a S onu stranu "popularnog feminizma": razvoj feminističkih kulturalnih studija početkom 2000-ih /  |c Grdešić, Maša. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a Beyond "popular feminism": the development of feminist cultural studies in the new millennium 
300 |a 207-220  |f str. 
520 |a Feministički su kulturalni studiji od kraja 1980-ih u velikoj mjeri pod utjecajem ideje tzv. popularnog feminizma, počevši sa zbornikom The Female Gaze (1989), u kojem su urednice Lorraine Gamman i Margaret Marshment zagovarale pragmatične strategije feminističke borbe "unutar sustava" patrijarhata i kapitalizma putem suradnje feminizma i popularne kulture s ciljem feminističke intervencije u mainstream, pa sve do studije Feminism, Femininity and Popular Culture Joanne Hollows (2000) te zbornika Feminism in Popular Culture urednica Joanne Hollows i Rachel Moseley (2006), u kojima se kritizira ideja o "pravom" i "autentičnom" feminizmu koji bi se nalazio izvan popularne kulture te se u pitanje dovodi legitimitet feminističke teoretičarke kao kritičarke popularne kulture. Slično tome, Angela McRobbie početkom je 1990-ih ustvrdila da ženstvenost i feminizam više nisu suprotstavljeni jedno drugome, dok su glasovi iz trećeg vala donosili umirujuću vijest kako feminizam od nas želi da budemo ono što jesmo, samo s političkom sviješću (Baumgardner i Richards). Međutim, s obzirom na promjene u mainstream popularnoj kulturi u posljednjih desetak godina, s rastom reality-televizije i celebrity-kulture, sve otvorenijom seksualizacijom vrlo mladih djevojaka te ženskim preuzimanjem uloge "muških šovinističkih svinja" (Ariel Levy), to su privremeno primirje između feminizma i popularne kulture nedavno počele ozbiljnije problematizirati i autorice koje su ga prvotno zagovarale, poput McRobbie u studiji The Aftermath of Feminism (2009). Kako uvjerljivo objašnjava Nina Power u knjizi One Dimensional Woman (2009), današnja je mainstream popularna kultura u potpunosti prisvojila "popularni feminizam" te ga sada primarno servira kao kapitalistički, potrošački feminizam, pri čemu se feminističke ideje slobode, izbora i osnaživanja koriste za prodaju grudnjaka i higijenskih uložaka. Prema Power, potrošačka kultura u stanju je sve predstaviti kao "feminističko" – od shoppinga i plesanja oko štange do konzumiranja čokolade i privjesaka s Playboyevom maskotom – te se stoga može zaključiti kako takav oblik "popularnog feminizma", ispražnjen od svake radikalnije politike ali i svakog značenja, u konačnici počinje funkcionirati kao antifeminizam. Ta je suvremena kritika "popularnog feminizma" otvorila novu stranicu feminističkih kulturalnih studija te ponovno pokrenula rasprave o odnosu feminizma i popularne/potrošačke kulture, funkciji feminističke kritičarke popularne kulture, kao i budućnosti samog feminizma. 
536 |a Projekt MZOS  |f 130-0000000-0744 
546 |a HRV 
690 |a 6.03 
693 |a popularni feminizam, feministički kulturalni studiji, popularna kultura  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a popular feminism, feminist cultural studies, popular culture  |l eng  |2 crosbi 
773 0 |t Malleus maleficarum. Zagorka, feminizam, antifeminizam  |d Zagreb : Centar za ženske studije, 2011  |h 248  |n Grdešić, Maša  |z 978-953-6955-37-4  |g str. 207-220 
942 |c POG  |t 1.16.1  |u 2  |z Znanstveni 
999 |c 312890  |d 312888