Doktrina blažene vizije (visio Dei) u prikazu Raja u kapeli Strozzi u crkvi Santa Maria Novella u Firenci: odnos privatnog i kolektivnog naručiteljstva

U članku se razmatra jedno od najznačajnijih djela talijanskog Trecenta, kapela Strozzi u crkvi Santa Maria Novella u Firenci koju su oslikali braća Nardo i Andrea zvan Orcagna di Cione i Giovanni del Biondo, te se predlaže nova interpretacija prikaza Raja. Glavna teza ovog članka jest da je uvećava...

Full description

Permalink: http://skupnikatalog.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:312847/Details
Matična publikacija: Umjetnost i naručitelji : zbornik Dana Cvita Fiskovića održanog 2008. godine
Gudelj, Jasenka
Glavni autor: Munk, Ana (-)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
LEADER 03112naa a2200229uu 4500
008 131111s2010 xx hrv|d
020 |a 9789536106882 
035 |a (CROSBI)545273 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |9 534  |a Munk, Ana 
245 1 0 |a Doktrina blažene vizije (visio Dei) u prikazu Raja u kapeli Strozzi u crkvi Santa Maria Novella u Firenci: odnos privatnog i kolektivnog naručiteljstva /  |c Munk, Ana. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a The Doctrine of Beatific Vision (visio Dei) in the Paradise Fresco (Strozzi chapel in the church Santa Maria Novella, Florence): the Relation between Private and Collective Patronage 
300 |a 37-52  |f str. 
520 |a U članku se razmatra jedno od najznačajnijih djela talijanskog Trecenta, kapela Strozzi u crkvi Santa Maria Novella u Firenci koju su oslikali braća Nardo i Andrea zvan Orcagna di Cione i Giovanni del Biondo, te se predlaže nova interpretacija prikaza Raja. Glavna teza ovog članka jest da je uvećavanje i odvajanje tema Raja i Pakla od središnjeg prikaza Posljednjeg suda rezultat tomističke interpretacije Raja kao blažene vizije (visio Dei) koja se događa u trenutku smrti pokojnika, za razliku od Posljednjeg suda koji se isčekuje. Na taj se način kompozicijskim odvajanjem Raja i Pakla željelo razlučiti dva vremenski odvojena događaja. Nadalje, autorica smatra da je ikonografski program ove kapele, a posebno vaænost tema Raja i Pakla bio nadahnut intelektualnim okruženjem koje je postojalo u Generalnom učiliπtu u prostorima samostana Santa Maria Novella koji je ujedno bio i najbogatiji i najutjecajniji od svih europskih dominikanskih samostana. Tvorac ikonografskog programa je bio najvjerojatnije fra Pietro Strozzi, član obitelji Strozzi i magistar teologije. U takvom okruženju njegovao se tomizam, te tekovine skolastičkog racionalnog, jasnog i logičnog argumentiranja vjerskih doktrina. Autorica smatra da značenje ovih fresaka počiva na učenju sv. Tome Akvinskog kojeg su dominikanci bili obavezni proučavati/koristiti u interpretaciji svih vjerskih pitanja pa tako i onog o prirodi blaženstva, doktrine koja je dvadesetak godina prije oslikavanja ovih fresaka bila predmet žučnih rasprava. Dominikanski tj. tomistički argument je pobijedio: tekstualno je taj argument oblikovao 1336. godine papa Benedikt XII u enciklici Benedictus Deus, dok je likovno, smatra autorica, doktrina blažene vizije predočena u kapeli Strozzi kroz prikaz Raja. 
536 |a Projekt MZOS  |f 130-1300620-0621 
546 |a HRV 
690 |a 6.05 
693 |a visio dei, kapela Strozzi, Santa Maria Novella, Firenca, dominikanci, teologija blaženstva  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a viso dei, beatific vision, Santa Maria Novella, Florence, Dominicans, theologyy  |l eng  |2 crosbi 
773 0 |t Umjetnost i naručitelji : zbornik Dana Cvita Fiskovića održanog 2008. godine   |d Zagreb : Institut za povijest umjetnosti Odsjek za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 2010  |n Gudelj, Jasenka  |z 9789536106882  |g str. 37-52 
942 |c RZB  |t 1.08  |u 2  |z Znanstveni 
999 |c 312847  |d 312845