Doktrina blažene vizije (visio Dei) u prikazu Raja u kapeli Strozzi u crkvi Santa Maria Novella u Firenci: odnos privatnog i kolektivnog naručiteljstva
U članku se razmatra jedno od najznačajnijih djela talijanskog Trecenta, kapela Strozzi u crkvi Santa Maria Novella u Firenci koju su oslikali braća Nardo i Andrea zvan Orcagna di Cione i Giovanni del Biondo, te se predlaže nova interpretacija prikaza Raja. Glavna teza ovog članka jest da je uvećava...
Permalink: | http://skupnikatalog.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:312847/Details |
---|---|
Matična publikacija: |
Umjetnost i naručitelji : zbornik Dana Cvita Fiskovića održanog 2008. godine Gudelj, Jasenka |
Glavni autor: | Munk, Ana (-) |
Vrsta građe: | Članak |
Jezik: | hrv |
LEADER | 03112naa a2200229uu 4500 | ||
---|---|---|---|
008 | 131111s2010 xx hrv|d | ||
020 | |a 9789536106882 | ||
035 | |a (CROSBI)545273 | ||
040 | |a HR-ZaFF |b hrv |c HR-ZaFF |e ppiak | ||
100 | 1 | |9 534 |a Munk, Ana | |
245 | 1 | 0 | |a Doktrina blažene vizije (visio Dei) u prikazu Raja u kapeli Strozzi u crkvi Santa Maria Novella u Firenci: odnos privatnog i kolektivnog naručiteljstva / |c Munk, Ana. |
246 | 3 | |i Naslov na engleskom: |a The Doctrine of Beatific Vision (visio Dei) in the Paradise Fresco (Strozzi chapel in the church Santa Maria Novella, Florence): the Relation between Private and Collective Patronage | |
300 | |a 37-52 |f str. | ||
520 | |a U članku se razmatra jedno od najznačajnijih djela talijanskog Trecenta, kapela Strozzi u crkvi Santa Maria Novella u Firenci koju su oslikali braća Nardo i Andrea zvan Orcagna di Cione i Giovanni del Biondo, te se predlaže nova interpretacija prikaza Raja. Glavna teza ovog članka jest da je uvećavanje i odvajanje tema Raja i Pakla od središnjeg prikaza Posljednjeg suda rezultat tomističke interpretacije Raja kao blažene vizije (visio Dei) koja se događa u trenutku smrti pokojnika, za razliku od Posljednjeg suda koji se isčekuje. Na taj se način kompozicijskim odvajanjem Raja i Pakla željelo razlučiti dva vremenski odvojena događaja. Nadalje, autorica smatra da je ikonografski program ove kapele, a posebno vaænost tema Raja i Pakla bio nadahnut intelektualnim okruženjem koje je postojalo u Generalnom učiliπtu u prostorima samostana Santa Maria Novella koji je ujedno bio i najbogatiji i najutjecajniji od svih europskih dominikanskih samostana. Tvorac ikonografskog programa je bio najvjerojatnije fra Pietro Strozzi, član obitelji Strozzi i magistar teologije. U takvom okruženju njegovao se tomizam, te tekovine skolastičkog racionalnog, jasnog i logičnog argumentiranja vjerskih doktrina. Autorica smatra da značenje ovih fresaka počiva na učenju sv. Tome Akvinskog kojeg su dominikanci bili obavezni proučavati/koristiti u interpretaciji svih vjerskih pitanja pa tako i onog o prirodi blaženstva, doktrine koja je dvadesetak godina prije oslikavanja ovih fresaka bila predmet žučnih rasprava. Dominikanski tj. tomistički argument je pobijedio: tekstualno je taj argument oblikovao 1336. godine papa Benedikt XII u enciklici Benedictus Deus, dok je likovno, smatra autorica, doktrina blažene vizije predočena u kapeli Strozzi kroz prikaz Raja. | ||
536 | |a Projekt MZOS |f 130-1300620-0621 | ||
546 | |a HRV | ||
690 | |a 6.05 | ||
693 | |a visio dei, kapela Strozzi, Santa Maria Novella, Firenca, dominikanci, teologija blaženstva |l hrv |2 crosbi | ||
693 | |a viso dei, beatific vision, Santa Maria Novella, Florence, Dominicans, theologyy |l eng |2 crosbi | ||
773 | 0 | |t Umjetnost i naručitelji : zbornik Dana Cvita Fiskovića održanog 2008. godine |d Zagreb : Institut za povijest umjetnosti Odsjek za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 2010 |n Gudelj, Jasenka |z 9789536106882 |g str. 37-52 | |
942 | |c RZB |t 1.08 |u 2 |z Znanstveni | ||
999 | |c 312847 |d 312845 |