Revitalizacija grafičkog medija - grafika izlazi iz sjene

Tekst govori o hrvatskoj ekspresionističkoj grafici, njezinom razvoju i značaju u kontekstu hrvatske međuratne umjetnosti. Grafika zauzima važno mjesto u kompleksu ekspresionističkih strujanja koja su obilježila europsku i hrvatsku umjetnost u prvim desetljećima 20. stoljeća, te dovela do afirmacije...

Full description

Permalink: http://skupnikatalog.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:312831/Details
Matična publikacija: Strast i bunt - ekspresionizam u Hrvatskoj
200
Glavni autor: Magaš Bilandžić, Lovorka (-)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
LEADER 03485naa a2200241uu 4500
008 131111s2011 xx hrv|d
020 |a 978953-271-052-6 
035 |a (CROSBI)542286 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |9 1055  |a Magaš Bilandžić, Lovorka 
245 1 0 |a Revitalizacija grafičkog medija - grafika izlazi iz sjene /  |c Magaš, Lovorka. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a Revitalisation of the Graphic Medium 
300 |a 36-47  |f str. 
500 |a Izložba 
520 |a Tekst govori o hrvatskoj ekspresionističkoj grafici, njezinom razvoju i značaju u kontekstu hrvatske međuratne umjetnosti. Grafika zauzima važno mjesto u kompleksu ekspresionističkih strujanja koja su obilježila europsku i hrvatsku umjetnost u prvim desetljećima 20. stoljeća, te dovela do afirmacije medija u odnosu na slikarstvo i kiparstvo. Hrvatska ekspresionistička grafika nije se formirala pod izravnim utjecajem njemačke umjetnosti i dresdenske grupe Die Brücke već je do prihvaćanja novih vizualnih obrazaca došlo posrednim putem i iz sekundarnih izvora. Predstavnici tzv. praške četvorke Marijan Trepše, Vilko Gecan i Milivoj Uzelac nova su stremljenja upoznali tijekom školovanja u inozemstvu, preko strane literature i avangardnih časopisa (Waldenova "Der Sturma") te zahvaljujući ostalim vizualnim medijima poput njemačkoga ekspresionističkog filma i scenografije, a ključnu ulogu u oblikovanju njihove inačice ekspresionizma imala je domaća likovna tradicija i djelo Miroslava Kraljevića. Grafika puni uzlet doživljava između 1919. i 1921. s najmlađom generacijom umjetnika (Trepše, Gecan, Uzelac) i u sklopu "Proljetnog salona", iako se naznake novoga javljaju već u radovima Miroslava Kraljevića i Ljube Babića. Temeljne sižejne, morfološke i stilske odrednice hrvatske ekspresionističke grafike su narativnost i brojni motivi koji deriviraju iz književnosti ili prikazuju povišena emocionalna i psihička stanja (Trepše), konstruiranje prostora scene, dinamičnih svjetlosnih kontrasta i mračne atmosfere po uzoru na njemački ekspresionistički film (Gecan, Glumac), deformiranje anatomskih detalja i fizionomija radi ostvarivanja jače dramatičnosti prizora te učestalo korištenje tehnika dubokog i plošnog tiska. Posebno je značajan opus Marijana Trepšea koji je bio i školovani grafičar, dok su ostali umjetnici (Uzelac, Kolombar, Tartaglia itd.) povremeno koristili grafičke tehnike. Kraj drugog i početak trećeg desetljeća obilježeni su i pojačanim interesom za grafiku koji se manifestirao na brojnim razinama – organiziraju se izložbe domaćih i inozemnih grafičara, izdaju časopisi ("Grafička umetnost", 1919-21.) te grafičke mape u kojima se promovira ekspresionistički oblikovni vokabular ("Mapa Proljetnog salona", 1920. ; Gecanovo "Ropstvo u Siciliji", 1921.). 
536 |a Projekt MZOS  |f 130-1301080-1079 
546 |a HRV 
690 |a 6.05 
693 |a ekspresionizam, grafika, Proljetni salon, Miroslav Kraljević, Ljubo Babić, Marijan Trepše, Vilko Gecan, Milivoj Uzelac, Sergije Glumac  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a expressionism, graphic art, The Spring Salon, Miroslav Kraljević, Ljubo Babić, Marijan Trepše, Vilko Gecan, Milivoj Uzelac, Sergije Glumac  |l eng  |2 crosbi 
773 0 |t Strast i bunt - ekspresionizam u Hrvatskoj  |d Zagreb : Galerija Klovićevi dvori, 2011  |h 200  |n Maković, Zvonko  |z 978-953-271-052-6  |g str. 36-47 
942 |c POG  |t 1.16.1  |u 2  |z Znanstveni 
999 |c 312831  |d 312829