Kapela Svetog Nikole u Osijeku, arhitekta Juliusa Herrmanna

Međusobno natjecanje brojnih konfesija koje su živjele u Osijeku u drugoj polovini 19. stoljeća (katolika, pravoslavnih, Židova, evangelika i kalvina), dovelo je do toga da je ovdje podignuto više sakralnih objekata nego u bilo kojem drugom hrvatskom gradu. Konfesije su se natjecale ne samo brojnošć...

Full description

Permalink: http://skupnikatalog.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:306744/Details
Matična publikacija: Osječki zbornik
28 (2007.), str. 205-216
Glavni autor: Damjanović, Dragan (-)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
Online pristup: http://bib.irb.hr/datoteka/269620.Kapela_Svetog_Nikole_u_Osijeku_arhitekta_Juliusa_Hermanna.doc
LEADER 03334naa a2200277uu 4500
008 131105s2007 xx hrv|d
022 |a 0473-4882 
035 |a (CROSBI)269620 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |a Damjanović, Dragan 
245 1 0 |a Kapela Svetog Nikole u Osijeku, arhitekta Juliusa Herrmanna /  |c Damjanović, Dragan. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a Chapel of St. Nicolas in Osijek, Work of the Architect Julius Herrmann 
300 |a 205-216  |f str. 
363 |a 28  |i 2007. 
520 |a Međusobno natjecanje brojnih konfesija koje su živjele u Osijeku u drugoj polovini 19. stoljeća (katolika, pravoslavnih, Židova, evangelika i kalvina), dovelo je do toga da je ovdje podignuto više sakralnih objekata nego u bilo kojem drugom hrvatskom gradu. Konfesije su se natjecale ne samo brojnošću već i reprezentativnošću građevina, pa ne treba čuditi što je pravoslavna kapela Svetog Nikole, sagrađena 1892. godine na donjogradskom groblju, jedan od najzanimljivijih historicističkih sakralnih gradnji ovog tipa u cijeloj Hrvatskoj. Podignuta je kao grobnica braće Đorđa i Stevana Kostića, bogatih trgovaca iz Donjeg Grada. Riječ je o kupolnoj crkvici sagrađenoj po projektu domaćeg osječkog inženjera Juliusa Herrmanna u posebnoj varijanti onodobnog shvaćanja neobizantske arhitekture - u kombinaciji oblikovnog jezika renesanse i romanike. Zapadnoeuropski se stilovi u raznim mješavinama u to vrijeme redovito koriste pri izgradnji objekata za pravoslavne budući da se još uvijek nije dovoljno znalo o bizantskoj srednjovjekovnoj arhitekturi, kako pokazuju projekti Theophila Hansena u Beču, Vasyla Nahirnyija i drugih arhitekata u Galiciji, te Hermanna Bolléa i Janka Holjca u Hrvatskoj. Unutrašnjost kapele izrazito je reprezentativno riješena. Svi zidovi i svodovi prekriveni su dekorativnim oslikom s nekoliko figurativnih polja (evanđelisti na pandativima, te srpski svetitelji u tamburu kupole). Ikonostas u kapeli, podignut 1894. godine, djelo je vrlo plodnog srpskog slikara Steve Todorovića, školovanog u Beču i Münchenu u bidermajersko – nazarenskom krugu, kako se jasno može uočiti i na osječkom ikonostasu. Od izvornih sedam ikona do danas je sačuvano pet. Dvije, centralne, na tzv. carskim dverima, koje prikazuju Navještenje nestale su u posljednjem ratu. Uz pojedinačne svece u donjem dijelu ikonostasa (Isus, Bogorodica, Sveti Ivan Krstitelj i Sveti Nikola), u gornjem dijelu ikonostasa, iznad carskih dveri, stoji kompozicija Posljednje večere, nesumnjivo najkvalitetnije djelo na ikonostasi. Uz slike kvalitetno je riješena i rezbarija ikonostasa. 
536 |a Projekt MZOS  |f 130-1301080-1079 
546 |a HRV 
690 |a 2.01 
690 |a 6.05 
690 |a 6.09 
693 |a Osijek, historicizam, neobizantska arhitektura, neoromanika, neorenesansa, arhitekt Julius Herrmann, slikar Stevan Todorović  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a Osijek, historicism, byzantine-revival, renaissance-revival, romanesque-revival, architect Julius Herrmann, painter Stevan Todorović  |l eng  |2 crosbi 
773 0 |t Osječki zbornik  |x 0473-4882  |g 28 (2007.), str. 205-216 
856 |u http://bib.irb.hr/datoteka/269620.Kapela_Svetog_Nikole_u_Osijeku_arhitekta_Juliusa_Hermanna.doc 
942 |c CLA  |t 1.01  |u 1  |z Znanstveni - clanak 
999 |c 306744  |d 306742