Armiranobetonski most preko Velikog Struga kod Bročica, 1915.-1916

Most na Velikom Strugu najveći je armiranobetonski most sagrađen u Hrvatskoj prije raspada Austro – Ugarske monarhije. Ukupne dužine otvora od stotinu metara i u svjetskom je kontekstu u tome trenutku rijetkost. Sveukupno do svršetka prvog svjetskog rata podignuto je u svijetu samo 40 do 5...

Full description

Permalink: http://skupnikatalog.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:306609/Details
Matična publikacija: Prostor : znanstveni časopis za arhitekturu i urbanizam
14 (2006.), 1 (31) ; str. 54-63
Glavni autor: Damjanović, Dragan (-)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
Online pristup: http://www.arhitekt.hr/xsite/%5Fhr/znanost/nakladnistvo/Prostor/131/131_05_dragan_damjanovic.pdf
LEADER 05227naa a2200277uu 4500
008 131105s2006 xx hrv|d
022 |a 1330-0652 
035 |a (CROSBI)251757 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |a Damjanović, Dragan 
245 1 0 |a Armiranobetonski most preko Velikog Struga kod Bročica, 1915.-1916. /  |c Damjanović, Dragan. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a Reinforced Concrete Bridge across the River Veliki Strug near Bročice, 1915-1916 
300 |a 54-63  |f str. 
363 |a 14  |b 1 (31)  |i 2006. 
520 |a Most na Velikom Strugu najveći je armiranobetonski most sagrađen u Hrvatskoj prije raspada Austro – Ugarske monarhije. Ukupne dužine otvora od stotinu metara i u svjetskom je kontekstu u tome trenutku rijetkost. Sveukupno do svršetka prvog svjetskog rata podignuto je u svijetu samo 40 do 50 takvih mostova. Sagrađen je na mjestu ranijeg drvenog mosta tijekom 1915. i 1916. godine, iako se njegov potpun završetak odužio do 1922. Usprkos tomu što je u tim godinama, zbog ratnih potreba, vladala velika nestašica, kako radne snage, tako i materijala, u Austro – ugarskoj Monarhiji, vojne su institucije, zbog strateške prometne pozicije mosta i potrebe brzog prebacivanja trupa u Bosnu i Hercegovinu, diktirale njegovo doista brzo dovršavanje. Kao radnici upotrijebljeni su ruski ratni zarobljenici. Most se nalazi na strateški vrlo značajnoj točki, gdje se veže zapadna Slavonija, pa i dobar dio sjeverozapadne Hrvatske sa sjeveroistočnom Bosnom. Projekt mosta zajedničko je djelo dvaju inženjera, stručnjaka za gradnje u armiranom betonu – Zagrepčanina Milana Čalogovića i Vukovarca Frana Funtaka, oba đaka budimpeštanske Kraljeve Josipove politehnike. Zbog veličine mosta i smjelosti konstrukcije Funtakova stručnost i dugogodišnje iskustvo u gradnji armiranobetonskih mostova nisu bili dovoljni. Čalogović se već ranije oprobao pri izradi smjelih konstrukcija od armiranog betona – pri konstruiranju kupole i zvonika crkve Svetoga Blaža u Zagrebu. Uz to, Čalogović se, po povratku u Hrvatsku iz Budimpešte, 1904. godine, razvio u glavnog domaćeg pisca tekstova o gradnjama u armiranom betonu. Jasno i detaljno razlučiti prilog obojice nemoguće je, tim prije što je arhivska građa o izgradnji objekta sačuvana vrlo fragmentarno, samo za prve zahvate iz 1915. godine. Vjerojatno je Čalogović odigrao istu ulogu kao i pri gradnji spomenute zagrebačke crkve – konstruktorsku, dok je oblikovne detalje konstrukcije razrađivao Funtak. I doista, stilske osobitosti građevine u cijelosti se poklapaju s dotadašnjim Funtakovim stvaralaštvom. Stilski najkarakterističnije riješen dio mosta predstavlja ograda sa specifičnom raščlambom stupova obelisknog oblika s utorima na vrhu. Krajevi ograde izrazito su monumentalni i izvedeni u cijelosti od armiranog betona. Primijenjeni oblikovni jezik pokazuje već elemente art – decoa. Most je sagrađen po lučno – grednom sistemu. Na dva pilona, postavljena u korito rijeke i na temelje na obali, oslanjaju se masivni armiranobetonski lukovi na kojima počiva kolnička konstrukcija, sastavljena od mrežasto postavljenih armiranobetonskih greda. Kolnik djelomično počiva direktno na lukovima – na tjemenu, a djelom na stubićima koji povezuju lukove s kolnikom. Vrlo lagano uzdignuta niveleta – linija kolnika, koja gotovo kao da se prelama u sredini mosta, objektu daje posebnu eleganciju. Funtak i Čalogović projektiraju most na Velikom Strugu pod snažnim utjecajem svog učitelja s budimpeštanske Politehnike, Szilárda Zielinskog, prvog mađarskog doktora tehnike, pariškog đaka, koji je slovio kao glavni stručnjak za armiranobetonske gradnje u Ugarskoj. Usporedba mosta na Velikom Strugu s mostom u Örményesu, nedaleko Temišvara, u tadašnjoj Ugarskoj (danas Rumunjskoj), sagrađenog po projektu Szilárda Zielinskog, jasno pokazuje koliko je on utjecao na svoje učenike. Usporedba pak s mostom u Vienne u Chatelleraultu potvrđuje kako su tadašnji mostograditelji u cijeloj Europi baratali ne samo s istim kontruktorskim metodama, već i s vrlo sličnim oblikovnim jezikom. Most na Velikom Strugu srušen je nažalost tijekom Drugog svjetskog rata, budući da se nalazio u neposrednoj blizini logora u Jasenovcu. Na njegovim je temeljima sagrađen željezni most 50 – tih godina 20. stoljeća, srušen u ratu 1991. Uz njegove ostatke sagrađen je u drugoj polovini 90 – tih novi armiranobetonski most, koji danas služi za cestovni promet. 
536 |a Projekt MZOS  |f 0130491 
546 |a HRV 
690 |a 2.01 
690 |a 6.05 
690 |a 6.09 
693 |a armiranobetonski most, Milan Čalogović, Fran Funtak, secesija, art-deco, Veliki Strug  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a Reinforced concrete bridge, Milan Čalogović, Fran Funtak, Secession, Art-nouveau, Art-deco, Veliki Strug  |l eng  |2 crosbi 
773 0 |t Prostor : znanstveni časopis za arhitekturu i urbanizam  |x 1330-0652  |g 14 (2006.), 1 (31) ; str. 54-63 
856 |u http://www.arhitekt.hr/xsite/%5Fhr/znanost/nakladnistvo/Prostor/131/131_05_dragan_damjanovic.pdf 
942 |c CLA  |t 1.01  |u 1  |z Znanstveni - clanak 
999 |c 306609  |d 306607