Secesijski armirano-betonski mostovi na kanalu Voćinska - Drava vukovarskog arhitekta Frana Funtaka
Armiranobetonski mostovi podignuti na kanalu koji je povezivao rječicu Voćinsku s Dravom u slavonskoj Podravini između 1911. i 1913. godine među najzanimljivijim su primjerima secesijske inženjerske arhitekture u Hrvatskoj. Projektirao ih je vukovarski arhitekt Fran Funtak, đak Politehnike u Grazu i...
Permalink: | http://skupnikatalog.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:306023/Details |
---|---|
Matična publikacija: |
Peristil: zbornik radova za povijest umjetnosti 47 (2004), str. 105-114 |
Glavni autor: | Damjanović, Dragan (-) |
Vrsta građe: | Članak |
Jezik: | hrv |
LEADER | 02899naa a2200253uu 4500 | ||
---|---|---|---|
008 | 131105s2004 xx hrv|d | ||
022 | |a 0553-6707 | ||
035 | |a (CROSBI)170655 | ||
040 | |a HR-ZaFF |b hrv |c HR-ZaFF |e ppiak | ||
100 | 1 | |a Damjanović, Dragan | |
245 | 1 | 0 | |a Secesijski armirano-betonski mostovi na kanalu Voćinska - Drava vukovarskog arhitekta Frana Funtaka / |c Damjanović, Dragan. |
246 | 3 | |i Naslov na engleskom: |a Secessionist Reinforced Concrete Bridges on the Chanel Voćinska Drava Designed by the Architect Fran Funtak from Vukovar | |
300 | |a 105-114 |f str. | ||
363 | |a 47 |i 2004 | ||
520 | |a Armiranobetonski mostovi podignuti na kanalu koji je povezivao rječicu Voćinsku s Dravom u slavonskoj Podravini između 1911. i 1913. godine među najzanimljivijim su primjerima secesijske inženjerske arhitekture u Hrvatskoj. Projektirao ih je vukovarski arhitekt Fran Funtak, đak Politehnike u Grazu i Budimpešti za tvrtku Josip Banheyer i sin, a prema narudžbi Zadruge za regulaciju Vučice i Karašice. Sveukupna vrijednost podignutih mostova dosegla je 100 000 kruna, te je ovaj natječaj materijalno vjerojatno najveći u Hrvatskoj prije početka Prvog svjetskog rata na polju gradnji mostova od armiranoga betona. Najveći dio poduzeća pozvanih da sudjeluju u njemu stoga se spremno odazvao. Funtakova tvrtka pobjeđuje, čini se ne u potpuno čistim okolnostima. Polemika između zagrebačkog arhitekta Amedea Carneluttija i ravnatelja Zadruge Stjepana Belle u Viestima društva inžinira i arhitekata glede rezultata natječaja stoga nam je zanimljiv pokazatelj tadašnjeg stanja u graditeljskoj struci u Hrvatskoj. Osim korupcije nju su uvelike ograničavali i nedorečeni zakoni, pa Carnelutti poziva na preuzimanje njemačkih građevinskih zakona, kako bi se omogućilo napredovanje inženjerske struke. Arhitektonska artikulacija mostova u cijelosti se uklapa u oblikovni repertoara srednjoeuropske secesije. Sagrađeni su po tada najsuvremenijem grednom sistemu - osnovnu konstrukciju čini mreža poprečno i uzdužno postavljenih armirnobetonskih greda na koje se postavlja kolnik. Do danas od ukupno osam sagrađenih mostova sačuvan je samo jedan, na Dravskoj Kopitnici nedaleko granice Hrvatske i Mađarske mada ne u cijelosti, dijelom uništenoga kolnika, te trećina drugoga mosta, podignutog na cesti između sela Donje Bazije i Suhomlake. | ||
536 | |a Projekt MZOS |f 0130491 | ||
546 | |a HRV | ||
690 | |a 2.01 | ||
690 | |a 6.09 | ||
693 | |a Armiranobetonski mostovi, Fran Funtak, Josip Banheyer i sin, kanal Voćinska - Drava, secesija |l hrv |2 crosbi | ||
693 | |a Reinforced Concrete Bridges, Fran Funtak, Josip Banheyer and Son, the Chanel Voćinska - Drava, Art-nouveau |l eng |2 crosbi | ||
773 | 0 | |t Peristil: zbornik radova za povijest umjetnosti |x 0553-6707 |g 47 (2004), str. 105-114 | |
942 | |c CLA |t 1.01 |u 1 |z Znanstveni - clanak | ||
999 | |c 306023 |d 306021 |