Secesijski armirano-betonski mostovi na kanalu Voćinska - Drava vukovarskog arhitekta Frana Funtaka

Armiranobetonski mostovi podignuti na kanalu koji je povezivao rječicu Voćinsku s Dravom u slavonskoj Podravini između 1911. i 1913. godine među najzanimljivijim su primjerima secesijske inženjerske arhitekture u Hrvatskoj. Projektirao ih je vukovarski arhitekt Fran Funtak, đak Politehnike u Grazu i...

Full description

Permalink: http://skupnikatalog.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:306023/Details
Matična publikacija: Peristil: zbornik radova za povijest umjetnosti
47 (2004), str. 105-114
Glavni autor: Damjanović, Dragan (-)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
LEADER 02899naa a2200253uu 4500
008 131105s2004 xx hrv|d
022 |a 0553-6707 
035 |a (CROSBI)170655 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |a Damjanović, Dragan 
245 1 0 |a Secesijski armirano-betonski mostovi na kanalu Voćinska - Drava vukovarskog arhitekta Frana Funtaka /  |c Damjanović, Dragan. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a Secessionist Reinforced Concrete Bridges on the Chanel Voćinska Drava Designed by the Architect Fran Funtak from Vukovar 
300 |a 105-114  |f str. 
363 |a 47  |i 2004 
520 |a Armiranobetonski mostovi podignuti na kanalu koji je povezivao rječicu Voćinsku s Dravom u slavonskoj Podravini između 1911. i 1913. godine među najzanimljivijim su primjerima secesijske inženjerske arhitekture u Hrvatskoj. Projektirao ih je vukovarski arhitekt Fran Funtak, đak Politehnike u Grazu i Budimpešti za tvrtku Josip Banheyer i sin, a prema narudžbi Zadruge za regulaciju Vučice i Karašice. Sveukupna vrijednost podignutih mostova dosegla je 100 000 kruna, te je ovaj natječaj materijalno vjerojatno najveći u Hrvatskoj prije početka Prvog svjetskog rata na polju gradnji mostova od armiranoga betona. Najveći dio poduzeća pozvanih da sudjeluju u njemu stoga se spremno odazvao. Funtakova tvrtka pobjeđuje, čini se ne u potpuno čistim okolnostima. Polemika između zagrebačkog arhitekta Amedea Carneluttija i ravnatelja Zadruge Stjepana Belle u Viestima društva inžinira i arhitekata glede rezultata natječaja stoga nam je zanimljiv pokazatelj tadašnjeg stanja u graditeljskoj struci u Hrvatskoj. Osim korupcije nju su uvelike ograničavali i nedorečeni zakoni, pa Carnelutti poziva na preuzimanje njemačkih građevinskih zakona, kako bi se omogućilo napredovanje inženjerske struke. Arhitektonska artikulacija mostova u cijelosti se uklapa u oblikovni repertoara srednjoeuropske secesije. Sagrađeni su po tada najsuvremenijem grednom sistemu - osnovnu konstrukciju čini mreža poprečno i uzdužno postavljenih armirnobetonskih greda na koje se postavlja kolnik. Do danas od ukupno osam sagrađenih mostova sačuvan je samo jedan, na Dravskoj Kopitnici nedaleko granice Hrvatske i Mađarske mada ne u cijelosti, dijelom uništenoga kolnika, te trećina drugoga mosta, podignutog na cesti između sela Donje Bazije i Suhomlake. 
536 |a Projekt MZOS  |f 0130491 
546 |a HRV 
690 |a 2.01 
690 |a 6.09 
693 |a Armiranobetonski mostovi, Fran Funtak, Josip Banheyer i sin, kanal Voćinska - Drava, secesija  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a Reinforced Concrete Bridges, Fran Funtak, Josip Banheyer and Son, the Chanel Voćinska - Drava, Art-nouveau  |l eng  |2 crosbi 
773 0 |t Peristil: zbornik radova za povijest umjetnosti  |x 0553-6707  |g 47 (2004), str. 105-114 
942 |c CLA  |t 1.01  |u 1  |z Znanstveni - clanak 
999 |c 306023  |d 306021