National-local networks and immigration governance
The ability to regulate the flow of goods, capital and people across borders is one of the defining characteristics of nation-state political power. But there is not always agreement between the central government and local officials as to the desirability of immigration, where local governments may...
Permalink: | http://skupnikatalog.nsk.hr/Record/nsk.NSK01001055255/Details |
---|---|
Matična publikacija: |
Hrvatska i komparativna javna uprava (Online) 19 (2019), 3 ; str. 345-376 |
Glavni autor: | Tao, Jill L. (Author) |
Vrsta građe: | e-članak |
Jezik: | eng |
Predmet: | |
Online pristup: |
https://doi.org/10.31297/hkju.19.3.1 Hrčak |
LEADER | 04181naa a22003854i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | NSK01001055255 | ||
003 | HR-ZaNSK | ||
005 | 20200709130754.0 | ||
006 | m d | ||
007 | cr|||||||||||| | ||
008 | 200211s2019 ci d |o |0|| ||eng | ||
024 | 7 | |2 doi |a 10.31297/hkju.19.3.1 | |
035 | |a (HR-ZaNSK)001055255 | ||
040 | |a HR-ZaNSK |b hrv |c HR-ZaNSK |e ppiak | ||
041 | 0 | |a eng |b hrv |b eng | |
042 | |a croatica | ||
044 | |a ci |c hr | ||
080 | 1 | |a 35 |2 2011 | |
080 | 1 | |a 341 |2 2011 | |
100 | 1 | |a Tao, Jill L. |4 aut | |
245 | 1 | 0 | |a National-local networks and immigration governance |h [Elektronička građa] : |b policy distance in South Korea / |c Jill L. Tao. |
300 | |b Graf. prikazi. | ||
500 | |a Bilješke uz tekst. | ||
504 | |a Bibliografija: str. 371-375. | ||
504 | |a Summary ; Sažetak. | ||
520 | |a The ability to regulate the flow of goods, capital and people across borders is one of the defining characteristics of nation-state political power. But there is not always agreement between the central government and local officials as to the desirability of immigration, where local governments may desire greater, or fewer, numbers of immigrants, depending on the local economy and labor needs. In South Korea, a unitary form of government offers an opportunity to examine the policy distance between the national government’s stance on immigration based on the politics of the ruling party, and the attitudes of local officials who work for metropolitan-level governments (those with a population of one million or more). I look at the impact of local economic market needs on local attitudes towards national immigration policy through the lens of intergovernmental relations and Lipsky’s concept of bureaucratic discretion. Comparing two cases drawn from local governments in South Korea with dissimilar economic bases but similar levels of local autonomy, I find that economic needs at the local level are addressed by local approaches to immigration policy. Contrary to expectations, the cases illustrate the relative importance of fiscal autonomy and a new understanding for political autonomy. These cases illustrate the need for caution when applying political and institutional theory within new contexts and offer new variables for future investigations of local autonomy. | ||
520 | |a Regulacija prekograničnog protoka roba, kapitala i ljudi jedna je od bitnih značajki političke moći neke države. Međutim, središnja vlast i lokalni dužnosnici ne slažu se uvijek oko poželjnosti imigracije, jer lokalne vlasti mogu priželjkivati veći ili manji broj useljenika, ovisno o strukturi lokalnog gospodarstva i potrebi za radnicima. Unitarni oblik vlasti u Južnoj Koreji omogućava proučavanje udaljenosti javnih politika središnje vlasti, koja svoj stav prema imigraciji temelji na političkim idejama vladajuće stranke, i stavova lokalnih dužnosnika metropolitanskih gradova (onih s milijun i više stanovnika). Autorica analizira utjecaj potreba lokalnog gospodarstva na stavove lokalnih dužnosnika prema centralnoj imigracijskoj politici iz perspektive međurazinskih odnosa te koncepta autonomije odlučivanja u javnoj upravi M. Lipskyja. Usporedbom dviju lokalnih jedinica iz Južne Koreje čije su gospodarske osnove različite, ali imaju sličan stupanj lokalne autonomije, utvrđeno je da se lokalnim gospodarskim potrebama prilazi razvijajući specifične lokalne pristupe imigracijskoj politici. Suprotno očekivanjima autorice, analiza je uputila na relativnu važnost fiskalne autonomije i jedno novo poimanje političke autonomije. Pokazalo se da je potreban oprez pri primjeni političke i institucionalne teorije u različitim kontekstima, ali i nove varijable za daljnje istraživanje lokalne autonomije. | ||
653 | 0 | |a Imigracija |a Lokalna politika |a Lokalna vlast |a Tržište rada | |
653 | 5 | |a Južna Koreja | |
773 | 0 | |t Hrvatska i komparativna javna uprava (Online) |x 1849-2150 |g 19 (2019), 3 ; str. 345-376 |w nsk.(HR-ZaNSK)000863959 | |
981 | |b Be2019 |b B01/19 | ||
998 | |b dalo2002 | ||
856 | 4 | 0 | |u https://doi.org/10.31297/hkju.19.3.1 |
856 | 4 | 0 | |u https://hrcak.srce.hr/226336 |y Hrčak |
856 | 4 | 1 | |y Digitalna.nsk.hr |