Utjecaj laičkih poimanja na psihologiju inteligencije
Implicitne teorije inteligencije subjektivna su uvjerenja laika i psihologa o strukturi i prirodi inteligencije. Njih ne treba konstruirati nego otkriti jer već postoje u sustavu mišljenja svakog pojedinca. Ispitujemo ih analizom izvještaja ispitanika - njihovih mišljenja o tome što je to inteligenc...
| Permalink: | http://skupnikatalog.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:314808/Details |
|---|---|
| Matična publikacija: |
Uspjeh i zadovoljstvo u osobnom i društvenom životu Mostar : Pedagoški fakultet, 2005 |
| Glavni autori: | Zarevski, Predrag (-), Bencarić, Zrinka (Author) |
| Vrsta građe: | Članak |
| Jezik: | hrv |
| LEADER | 03969naa a2200229uu 4500 | ||
|---|---|---|---|
| 008 | 131111s2005 xx 1 hrv|d | ||
| 035 | |a (CROSBI)218658 | ||
| 040 | |a HR-ZaFF |b hrv |c HR-ZaFF |e ppiak | ||
| 100 | 1 | |a Zarevski, Predrag |9 1006 | |
| 245 | 1 | 0 | |a Utjecaj laičkih poimanja na psihologiju inteligencije / |c Zarevski, Predrag ; Bencarić, Zrinka. |
| 246 | 3 | |i Naslov na engleskom: |a Influence of lay-theories on psychology of intelligence | |
| 300 | |a 69-83 |f str. | ||
| 520 | |a Implicitne teorije inteligencije subjektivna su uvjerenja laika i psihologa o strukturi i prirodi inteligencije. Njih ne treba konstruirati nego otkriti jer već postoje u sustavu mišljenja svakog pojedinca. Ispitujemo ih analizom izvještaja ispitanika - njihovih mišljenja o tome što je to inteligencija i kako se očituje.Metodologija ispitivanja implicitnih teorija inteligencije ima teorijsko uporište u Neisserovoj (1979) pretpostavci da je inteligencija multifacetni pojam kognitivno reprezentiran prototipom. To znači da inteligenciju ljudi procjenjujemo usporedbom njihovih atributa s atributima esencijalno inteligentne osobe (prototipom) koja postoji u našoj mentalnoj predodžbi.Naše znanje o tome koliko su točne implicitne teorije inteligencije pomoći će razvoj sve sofisticiranijih tehnika za proučavanje neurobiokemijskih procesa u mozgu koji svakodnevno daje nove spoznaje o organskoj osnovi inteligencije i pridonosi razvoju biološkog gledišta na inteligenciju. K tome, informacijski i kibernetički pristup ljudskoj inteligenciji slijede, i istodobno ubrzavaju, razvoj kompjutorske tehnologije.Dobro elaborirane eksplicitne teorije inteligencije nastoje objasniti fenomen inteligencije, čime se omogućuje uspješno profesionalno procjenjivanje i eventualne intervencije u svrhu optimiziranja intelektualnog razvoja pojedinaca. Također upućuju na neadekvatnost subjektivnih poimanja inteligencije i doprinose formiranju točnijih implicitnih teorija inteligencije. Same implicitne teorije ne mogu odgovoriti na pitanje: Što je to inteligencija?, već jedino pokazuju što ljudi misle da je inteligencija. Implicitne teorije u nekoj kulturi podliježu promjenama koje prate ukupan razvoj tog društva. Također predstavljaju promjenjive konstrukte kod pojedinca u funkciji maturacije i širokih okolinskih utjecaja. Stoga je jasno da ih u oba navedena slučaja treba longitudinalno proučavati. Iako implicitne teorije inteligencije ne možemo smatrati alternativnim pristupom za eksplicitne teorije, ipak je neosporna njihova znanstvena vrijednost jer upućuje na neke nedostatke u formuliranju eksplicitnih teorija inteligencije. Budući da rad stručnjaka u nizu različitih profesija zahtijeva svakodnevno procjenjivanje inteligencije ljudi, a ono se odvija upravo u okvirima implicitnih teorija tih pojedinaca (napomena: iznimka je psihometrijsko ispitivanje ličnosti, koje spada u područje eksplicitnih teorija), od velike je važnosti za znanost i praksu što bolje upoznati implicitne teorije inteligencije stručnjaka iz te populacije. Ovo se osobito odnosi na struke poput policajaca, sudaca, liječnika, pedagoga, učitelja, menadžera, trenera, odgajatelja u specijalnim institucijama i sl. Također je važno poznavati teorije koje imaju roditelji o razvoju inteligencije kod djece, jer se oni na temelju tih poimanja odlučuju kad će djeci zadavati određene intelektualne probleme i zadatke (Sternberg, 1993). | ||
| 536 | |a Projekt MZOS |f 130-1301683-1417 | ||
| 546 | |a HRV | ||
| 690 | |a 5.06 | ||
| 693 | |a inteligencija, laičke teorije |l hrv |2 crosbi | ||
| 693 | |a intelligence, lay-theories |l eng |2 crosbi | ||
| 700 | 1 | |a Bencarić, Zrinka |4 aut | |
| 773 | 0 | |a Prvi psihologijski simpozij (14.5.2005. ; Mostar, Bosna i Hercegovina) |t Uspjeh i zadovoljstvo u osobnom i društvenom životu |d Mostar : Pedagoški fakultet, 2005 |n Ćorić, Šimun Šito |g str. 69-83 | |
| 942 | |c RZB |u 2 |v Recenzija |z Ostalo - Predavanje - CijeliRad |t 1.09 | ||
| 999 | |c 314808 |d 314806 | ||