Utjecaj laičkih poimanja na psihologiju inteligencije

Implicitne teorije inteligencije subjektivna su uvjerenja laika i psihologa o strukturi i prirodi inteligencije. Njih ne treba konstruirati nego otkriti jer već postoje u sustavu mišljenja svakog pojedinca. Ispitujemo ih analizom izvještaja ispitanika - njihovih mišljenja o tome što je to inteligenc...

Full description

Permalink: http://skupnikatalog.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:314808/Details
Matična publikacija: Uspjeh i zadovoljstvo u osobnom i društvenom životu
Mostar : Pedagoški fakultet, 2005
Glavni autori: Zarevski, Predrag (-), Bencarić, Zrinka (Author)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
LEADER 03969naa a2200229uu 4500
008 131111s2005 xx 1 hrv|d
035 |a (CROSBI)218658 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |a Zarevski, Predrag  |9 1006 
245 1 0 |a Utjecaj laičkih poimanja na psihologiju inteligencije /  |c Zarevski, Predrag ; Bencarić, Zrinka. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a Influence of lay-theories on psychology of intelligence 
300 |a 69-83  |f str. 
520 |a Implicitne teorije inteligencije subjektivna su uvjerenja laika i psihologa o strukturi i prirodi inteligencije. Njih ne treba konstruirati nego otkriti jer već postoje u sustavu mišljenja svakog pojedinca. Ispitujemo ih analizom izvještaja ispitanika - njihovih mišljenja o tome što je to inteligencija i kako se očituje.Metodologija ispitivanja implicitnih teorija inteligencije ima teorijsko uporište u Neisserovoj (1979) pretpostavci da je inteligencija multifacetni pojam kognitivno reprezentiran prototipom. To znači da inteligenciju ljudi procjenjujemo usporedbom njihovih atributa s atributima esencijalno inteligentne osobe (prototipom) koja postoji u našoj mentalnoj predodžbi.Naše znanje o tome koliko su točne implicitne teorije inteligencije pomoći će razvoj sve sofisticiranijih tehnika za proučavanje neurobiokemijskih procesa u mozgu koji svakodnevno daje nove spoznaje o organskoj osnovi inteligencije i pridonosi razvoju biološkog gledišta na inteligenciju. K tome, informacijski i kibernetički pristup ljudskoj inteligenciji slijede, i istodobno ubrzavaju, razvoj kompjutorske tehnologije.Dobro elaborirane eksplicitne teorije inteligencije nastoje objasniti fenomen inteligencije, čime se omogućuje uspješno profesionalno procjenjivanje i eventualne intervencije u svrhu optimiziranja intelektualnog razvoja pojedinaca. Također upućuju na neadekvatnost subjektivnih poimanja inteligencije i doprinose formiranju točnijih implicitnih teorija inteligencije. Same implicitne teorije ne mogu odgovoriti na pitanje: Što je to inteligencija?, već jedino pokazuju što ljudi misle da je inteligencija. Implicitne teorije u nekoj kulturi podliježu promjenama koje prate ukupan razvoj tog društva. Također predstavljaju promjenjive konstrukte kod pojedinca u funkciji maturacije i širokih okolinskih utjecaja. Stoga je jasno da ih u oba navedena slučaja treba longitudinalno proučavati. Iako implicitne teorije inteligencije ne možemo smatrati alternativnim pristupom za eksplicitne teorije, ipak je neosporna njihova znanstvena vrijednost jer upućuje na neke nedostatke u formuliranju eksplicitnih teorija inteligencije. Budući da rad stručnjaka u nizu različitih profesija zahtijeva svakodnevno procjenjivanje inteligencije ljudi, a ono se odvija upravo u okvirima implicitnih teorija tih pojedinaca (napomena: iznimka je psihometrijsko ispitivanje ličnosti, koje spada u područje eksplicitnih teorija), od velike je važnosti za znanost i praksu što bolje upoznati implicitne teorije inteligencije stručnjaka iz te populacije. Ovo se osobito odnosi na struke poput policajaca, sudaca, liječnika, pedagoga, učitelja, menadžera, trenera, odgajatelja u specijalnim institucijama i sl. Također je važno poznavati teorije koje imaju roditelji o razvoju inteligencije kod djece, jer se oni na temelju tih poimanja odlučuju kad će djeci zadavati određene intelektualne probleme i zadatke (Sternberg, 1993). 
536 |a Projekt MZOS  |f 130-1301683-1417 
546 |a HRV 
690 |a 5.06 
693 |a inteligencija, laičke teorije  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a intelligence, lay-theories  |l eng  |2 crosbi 
700 1 |a Bencarić, Zrinka  |4 aut 
773 0 |a Prvi psihologijski simpozij (14.5.2005. ; Mostar, Bosna i Hercegovina)  |t Uspjeh i zadovoljstvo u osobnom i društvenom životu  |d Mostar : Pedagoški fakultet, 2005  |n Ćorić, Šimun Šito  |g str. 69-83 
942 |c RZB  |u 2  |v Recenzija  |z Ostalo - Predavanje - CijeliRad  |t 1.09 
999 |c 314808  |d 314806